Northern Spells — For solo guitar
Nieminen, KaiTuotetiedot
Nimeke: | Northern Spells — For solo guitar | ||
Tekijät: | Nieminen, Kai (Säveltäjä) | ||
Tuotetunnus: | 9790550113213 | ||
Tuotemuoto: | Nuotti | ||
Saatavuus: | Toimitusaika 7-16 päivää | ||
Hinta: | 13,10 € (10,44 € alv 0 %) | ||
|
|||
Lisätiedot
Kustantaja: | Fennica Gehrman |
Painos: | 2017 |
Julkaisuvuosi: | 2017 |
Kieli: | määrittämätön |
Sivumäärä: | 5 |
Tuoteryhmät: | Kitara Muut soittimet |
Kirjastoluokka: | 78.65 Kitara |
Esittelyteksti
Kai Niemisen soolokitarateos ”Northern Spells” (pohjoisia loitsuja), yhdistää ainutlaatuisella tavalla pohjoista mystiikkaa, luontoa ja ikivanhoja rituaaleja. Teoksen avausosassa ”Invocation and Spell” (Manaus ja Loitsu), on hyvin mystinen tunnelma, johon sekoittuvat valoisat hetket, sekä manausmaiset rytmiset jaksot. Toinen osa "Atmosfera” (Atmosfääri), on nimensä mukaisesti ilmava ja avara, toistaen melodiaa joka luo tunteen jostain kaukaisesta ja ikiaikaisesta. Päätösosassa ”Charm” (Taika), toistuvat pentatoniset kuviot, jotka loihtivat teoksen päätökseen rytmisesti ja välillä jopa kevyesti kulkien.
Vahvat kontrastit ovat Niemisen musiikissa tärkeässä osassa, kuten myös tässä teoksessa. Kitaristin olisi tarkkaan ymmärrettävä, kuinka saada luotua erityisiä sävyjä ja tehoja soittimestaan, näin aikaansaaden teoksen vaatimat värit ja joskus jopa rituaalinomaiset tunnelmat esille. Teoksen läpikantavana erikoisuutena on bassokielillä soitettava ”dempattu” ääni, joka syntyy kun vasemman käden sormella painetaan kevyesti kielen päältä, läheltä satulaa. Näin saadaan aikaan tukahdutettu ja mystinen, rumpua imitoiva ääni. Tämän äänen tulee olla täyteläinen ja kauttaaltaan resonoiva, sekä myös sävyltään huomiota herättävä. Läpi teoksen eri osien ja tunnelmien, soittajan on oltava hyvin tarkkana valitsemiensa sointivärien käyttämisestä. Tulkinnan tulisi olla yhtä arvokas ja moniulotteinen kuin pohjoisen luonnon itsensä, joka antaa pohjoisten loitsujen herätä jälleen tähän maailmaan.
Vahvat kontrastit ovat Niemisen musiikissa tärkeässä osassa, kuten myös tässä teoksessa. Kitaristin olisi tarkkaan ymmärrettävä, kuinka saada luotua erityisiä sävyjä ja tehoja soittimestaan, näin aikaansaaden teoksen vaatimat värit ja joskus jopa rituaalinomaiset tunnelmat esille. Teoksen läpikantavana erikoisuutena on bassokielillä soitettava ”dempattu” ääni, joka syntyy kun vasemman käden sormella painetaan kevyesti kielen päältä, läheltä satulaa. Näin saadaan aikaan tukahdutettu ja mystinen, rumpua imitoiva ääni. Tämän äänen tulee olla täyteläinen ja kauttaaltaan resonoiva, sekä myös sävyltään huomiota herättävä. Läpi teoksen eri osien ja tunnelmien, soittajan on oltava hyvin tarkkana valitsemiensa sointivärien käyttämisestä. Tulkinnan tulisi olla yhtä arvokas ja moniulotteinen kuin pohjoisen luonnon itsensä, joka antaa pohjoisten loitsujen herätä jälleen tähän maailmaan.