Opernredoute 1929 op. 20 : study score — For orchestra
Klami, UunoTuotetiedot
Nimeke: | Opernredoute 1929 op. 20 : study score — For orchestra | ||
Tekijät: | Klami, Uuno (Säveltäjä) | ||
Tuotetunnus: | 9790550114074 | ||
Tuotemuoto: | Nuotti | ||
Saatavuus: | Toimitusaika 7-16 päivää | ||
Hinta: | 29,10 € (26,45 € alv 0 %) | ||
|
|||
Lisätiedot
Kustantaja: | Fennica Gehrman |
Painos: | 1996 |
Julkaisuvuosi: | 1996 |
Kieli: | määrittämätön |
Sivumäärä: | 71 |
Tuoteryhmät: | Orkesteri- ja näyttämöteokset Orkesteri |
Kirjastoluokka: | 78.52 Kamariorkesterit (yli 9, yleensä alle 25 soittajaa) |
Esittelyteksti
Uuni Klami (1900-1961) studied in Vienna between 1924-25. One of the greatest highlights of that year were the appearances there by Maurice Ravel, and hearing the composer's La Valse at a Wiener Konzertverein concert. Klami had already heard this piece - conducted by Ravel himself - in Paris. Ravel was, indeed, a lifelong idol for Klami, in particular as a brilliant orchestrator. Uuno Klami himself developed into an orchestral virtuoso without rival in Finnish music. In Opernredoute 1929 (Opera Ball 1929) the gentle Straussian waltz rhythms with their parallel thirds are spiced with dazzling flatterzunge effects, horn trills, and glissandos from the brasses. Airy motifs, complemented in places by broken chord accompaniments from the woodwinds, are contrasted with colourful tutti sections featuring a formidable percussion arsenal.
--
Uuno Klami opiskeli Wienissä 1924-25, ja eräs tuon vuoden suurimpia elämyksiä olivat Maurice Ravelin vierailuesiintymiset sekä mainitun säveltäjän La Valsen kuuleminen Wiener Konzertvereinin tilauskonsertissa. Tähän teokseen Klami oli tutustunut jo Pariisissa Ravelin itsensä johtaessa orkesteria. Ravel oli Klamin elinikäisen ihailun kohdi, varsinkin orkesterin mestarina. Klamista itsestään kehittyi orkesterivirtuoosi vailla vertaansa suomalaisessa musiikissa. Opernredoute 1929 (Oopperanaamiaiset 1929) sisältää straussilaisen pehmeitä, rinnakkaisissa terssi-intervalleissa soljuvia valssiteemoja, joita ryydittävät taiturilliset flatterzunge-efektit, käyrätorvitrillit ja vaskien glissandot. Keveät aiheet, joita solististen puupuhatimien murtosointusäestykset paikoin myötäilevät, saavat vastapainoksi massiivisen lyömäsoitinkoneiston järisyttämiä värikkäitä tutti-jaksoja.
--
Uuno Klami opiskeli Wienissä 1924-25, ja eräs tuon vuoden suurimpia elämyksiä olivat Maurice Ravelin vierailuesiintymiset sekä mainitun säveltäjän La Valsen kuuleminen Wiener Konzertvereinin tilauskonsertissa. Tähän teokseen Klami oli tutustunut jo Pariisissa Ravelin itsensä johtaessa orkesteria. Ravel oli Klamin elinikäisen ihailun kohdi, varsinkin orkesterin mestarina. Klamista itsestään kehittyi orkesterivirtuoosi vailla vertaansa suomalaisessa musiikissa. Opernredoute 1929 (Oopperanaamiaiset 1929) sisältää straussilaisen pehmeitä, rinnakkaisissa terssi-intervalleissa soljuvia valssiteemoja, joita ryydittävät taiturilliset flatterzunge-efektit, käyrätorvitrillit ja vaskien glissandot. Keveät aiheet, joita solististen puupuhatimien murtosointusäestykset paikoin myötäilevät, saavat vastapainoksi massiivisen lyömäsoitinkoneiston järisyttämiä värikkäitä tutti-jaksoja.