Solo VIII for euphonium — Solo VIII baritonitorvelle

Aho, Kalevi
Nimeke: Solo VIII for euphonium — Solo VIII baritonitorvelle
Tekijät: Aho, Kalevi (Säveltäjä)
Tuotetunnus: 9790550096936
Tuotemuoto: Kansio
Saatavuus: Toimitusaika 7-16 päivää
Hinta: 16,10 € (12,83 € alv 0 %)

Kustantaja: Fennica Gehrman
Painos: 2014
Kieli: määrittämätön
Sivumäärä: 12
Tuoteryhmät: Vaskipuhaltimet
Tuuba, baritonitorvi
Kirjastoluokka: 78.862 Muut vaskipuhaltimet ilman säestystä
Avainsanat: baritonitorvi
Kalevi Aho wrote Solo VIII for euphonium for the Lieksa 2004 International Euphonium Competition. Have a look inside by clicking "sample".

Säveltäjä kirjoittaa teoksesta:
Solo VIII jatkaa soolosoitinteosteni sarjaa, jossa olen luonut noin kymmenen minuutin pituisia soolokappaleita eri soittimille. Monet sarjan kappaleista ovat syntyneet soitinkilpailujen pakollisiksi teoksiksi. Näitä ovat "Solo I" viululle (osallistuin teoksella Sibelius-viulukilpailujen 1975 sävellyskilpailuun, jossa oli tarkoitus löytää kilpailuun pakollinen suomalainen soolokappale), "Solo II" pianolle (Maj Lind -kilpailujen 1985 pakollinen sävellys), "Solo III" huilulle (teoksen 1. osa oli Uudenkaupungin pohjoismaisen huilukilpailun 1990 pakollisena teoksena) ja "Solo IV" sellolle (Turun sellokilpailujen 1998 pakollinen teos). "Solo VIII" baritonitorvella oli puolestaan Lieksan vaskiviikkojen tilaus Lieksan kansainvälisen baritonitorvikilpailun 2004 pakolliseksi sävellykseksi.

Soitinkilpailutarkoitus määräsi paljolti "Solo VIII:n" luonnetta. Sävellyksen piti olla toisaalta sellainen, että se paljastaa monipuolisesti soittajien taidot, mutta toisaalta se ei saa olla teknisesti ylivoimaisen vaikea, jotta se ei karsisi osallistujia kilpailusta. Teos paljastaa erityisesti soittajan melodista hahmotuskykyä ja hänen kykyään luoda suurta musiikillista muotoa. Sävellys on kuin yksi laaja melodia, joka kasvaa vähitellen voimakkaaseen nousuun. Teoksessa liikutaan baritonitorven koko äänialalla aina matalista pedaalisävelistä korkeisiin kaksiviivaisen oktaavialan säveliin saakka. Tunnelma vaihtuu alakuloisesta lyyrisyydestä väkevään dramaattisuuteen.

Sävellystä lopulliseen asuunsa muokatessani ratkaisevana apuna oli Jukka Myllys, joka esitti teoksen ensimmäisestä versiosta ja sen vaikeusasteesta kriittiset kommenttinsa. Niiden mukaan helpotin baritonitorvelle epäluontevimmin istuvat kohdat soittimelle helpommin ja idiomaattisemmin luontuvaan asuun.


Suosittelemme