String Quartet No. 1 - score and parts (Urtext Edition 2020) — Jousikvartetto nro 1 - partituuri ja stemmat
Rautavaara, EinojuhaniTuotetiedot
Nimeke: | String Quartet No. 1 - score and parts (Urtext Edition 2020) — Jousikvartetto nro 1 - partituuri ja stemmat | ||
Tekijät: | Rautavaara, Einojuhani (Säveltäjä) | ||
Tuotetunnus: | 9790550116399 | ||
Tuotemuoto: | Nuotti | ||
Saatavuus: | Toimitusaika 7-16 päivää | ||
Hinta: | 42,90 € (39,00 € alv 0 %) | ||
|
|||
Kustantaja: | Fennica Gehrman |
Painos: | 2020 |
Julkaisuvuosi: | 2020 |
Kieli: | englanti |
Sivumäärä: | 66 |
Tuoteryhmät: | Pedagoginen kamarimusiikki Jousisoittimet Kamarimusiikki Jousikvartetot, muut jousikokoonpanot |
Kirjastoluokka: | 78.5132 Neljä jousisoitinta |
Avainsanat: | jousikvartetto, uusklassismi |
New Urtext edition (2020) of Einojuhani Rautavaara's String Quartet No. 1 is based on the composer's manuscript, incorporating corrections and comments by composer's hand in various sources.
Einojuhani Rautavaara (1928−2016) was one of Finland's internationally most successful composers. He made his major breakthrough with the Seventh Symphony, Angel of Light, in the 1990s, but his output includes numerous classic operas, concertos, chamber music works and choral works. Over his extensive career, he progressed from Neo-Classicism to strict dodecaphony to free-tonal Neo-Romanticism. His catalogue of influences over the decades includes Orthodox liturgical music and Finnish fiddlers. Rautavaara's first string quartet (1953) is from his Neo-Classical early period when he composed only little chamber music. Stravinsky and the Finnish folk music are present in the rhythmical first movement; later enters a characteristic scale alternating half and whole steps. After the Slavic romanticism of the slow movement Andante the fiddler is back in the cheerful Gigue.
Jousikvartetto vuodelta 1953 on Rautavaaran nuoruuden teos ja samalta sävellyskaudelta kuin Pelimannit ja A Requiem In Our Time. Teosta on pidetty uusklassisena ja Stravinsky-vaikutteisena, mutta siitä heijastuu myös säveltäjän kiinnostus kansanmusiikkiin. Ensimmäinen osa tempaa mukaansa rytmiikallaan. Keskivaiheessa kiinnittyy huomio I viulun ylöspäin kulkevaan asteikkoon, jossa koko- ja puolisävelaskeleet vuorottelevat. Tämänkaltaisista sävelasteikoista tuli jatkossa yksi hänen sävellystensä tunnusmerkeistä. Hitaan osan melodia on tunnelmaltaan kuin slaavilaista romantiikkaa. Viimeinen osa on Gigue iloisessa pelimannihengessä. Uusi editio (2020) perustuu säveltäjän käsikirjoitukseen ja siihen on sisällytetty säveltäjän korjaukset eri lähteistä.
Einojuhani Rautavaara (1928−2016) was one of Finland's internationally most successful composers. He made his major breakthrough with the Seventh Symphony, Angel of Light, in the 1990s, but his output includes numerous classic operas, concertos, chamber music works and choral works. Over his extensive career, he progressed from Neo-Classicism to strict dodecaphony to free-tonal Neo-Romanticism. His catalogue of influences over the decades includes Orthodox liturgical music and Finnish fiddlers. Rautavaara's first string quartet (1953) is from his Neo-Classical early period when he composed only little chamber music. Stravinsky and the Finnish folk music are present in the rhythmical first movement; later enters a characteristic scale alternating half and whole steps. After the Slavic romanticism of the slow movement Andante the fiddler is back in the cheerful Gigue.
Jousikvartetto vuodelta 1953 on Rautavaaran nuoruuden teos ja samalta sävellyskaudelta kuin Pelimannit ja A Requiem In Our Time. Teosta on pidetty uusklassisena ja Stravinsky-vaikutteisena, mutta siitä heijastuu myös säveltäjän kiinnostus kansanmusiikkiin. Ensimmäinen osa tempaa mukaansa rytmiikallaan. Keskivaiheessa kiinnittyy huomio I viulun ylöspäin kulkevaan asteikkoon, jossa koko- ja puolisävelaskeleet vuorottelevat. Tämänkaltaisista sävelasteikoista tuli jatkossa yksi hänen sävellystensä tunnusmerkeistä. Hitaan osan melodia on tunnelmaltaan kuin slaavilaista romantiikkaa. Viimeinen osa on Gigue iloisessa pelimannihengessä. Uusi editio (2020) perustuu säveltäjän käsikirjoitukseen ja siihen on sisällytetty säveltäjän korjaukset eri lähteistä.